Interogarea este o metoda invaziva si ca urmare trebuie utilizata cu precautie in relatiile interumane. Intrebarile sunt adresate pentru a ajuta interlocutorul ca sa-si clarifice sentimentele, convingerile, atitudinile si valorile personale.
Intrebarile inchise sunt acele intrebari care genereaza raspunsuri in termeni de “da” sau “nu”. Aceste intrebari duc de cele mai multe ori la intreruperea comunicarii. Exista insa si circumstante in care putem utiliza aceste intrebari, pentru clarificarea unei informatii concrete. Avantajul major al acestor intrebari este de a focaliza discutia si de a obtine informatii exacte despre un anumit aspect. De exemplu: “Locuiesti cu familia?” sau “Care este masina ta preferata?”.
Intrebarile justificative (“de ce?”) sunt intrebari inutile in relatiile interumane, pentru ca indeamna interlocutorul sa identifice cauze sau motive si nu acesta este scopul tau. Acest tip de intrebari sunt asociate cu sentimentul de vina. Intrebarea “De ce ai facut asa sau de ce ai luat decizia X?” este asociata in mintea interlocutorului cu “De ce ai facut un lucru atat de prostesc?”. Intrebarile “de ce?” ii fac pe cei interogati sa fie defensivi si sa nu mai comunice, in situatiile in care suntem intrebati de ce am reactionat “asa” ne simtim obligati sa gasim explicatii logice sau scuze pentru comportamentul nostru. In loc de a folosi intrebarea “de ce?” se recomanda folosirea intrebarilor deschise de genul “Ai putea sa-mi descrii situatia …?”. De cele mai multe ori, e mult mai greu sa afli de ce ai facut un anumit lucru decat sa raspunzi la intrebarea “Ce s-a intamplat?”. Aceasta intrebare se focalizeaza pe comportamentul prezent si permite interlocutorilor sa analizeze ceea ce se intampla in momentul de fata.
Intrebarile ipotetice sunt utile pentru vizualizarea consecintelor pozitive sau negative ale unor actiuni si pentru luarea in considerare a unor alternative diferite de actiune (de exemplu planificarea vietii si a carierei). Intrebari de genul “Cum ai vrea sa fi peste 5 ani?”. Intrebarile ipotetice sunt utile in abordarea de inceput a unor teme ca stima de sine, conflictul, luarea deciziilor pentru a le asigura interlocutorilor o stare de confort prin abordarea ipotetica a problemei si nu prin focalizari specifice sau individuale.
Nenumarate cercetari si discutii au loc pentru a stabili daca semnalele non-verbale sunt innascute, insusite, transferate genetic sau…