Zilnic suntem bombardati prin email de fel de fel de prezentari, care mai de care mai apetisante, care sa te indemne sa faci ceva. De cele mai multe ori nici macar nu esti interesat de subiectul prezentarii la prima vedere, dar nici dupa ce vizualizezi prezentarea nu ramai cu dorinta de a face ceva. In plus scapi foarte greu de insistenta lor, chiar daca faci dezabonare de la newsletterul respectiv, acestia continua sa te bombardeze cu emailuri. Totusi cand vrei sa faci o prezentare, de ce nu te interesezi putin cum sa faci o prezentare care sa aiba un efect si un rezultat cat mai bun.
In primul rand ar trebui sa ne gandim care este scopul prezentarii noastre? Cred ca cel mai simplu raspuns este ca dorim sa se intample o schimbare in urma prezentarii. Daca la finalul prezentarii nu se intampla nicio schimbare, atunci nu am punctat deloc. O prezentare care nu cauta sa faca o schimbare sau nu-si atinge scopul, este categoric o pierdere de timp si energie.
Inainte de a incepe sa lucrezi la o prezentare, trebuie sa gasesti raspunsul la intrebarea din doua parti, pe cine si ce va schimba prezentarea mea si care este schimbarea pe care o caut si trebuie sa o urmaresc?
Un raspuns poate fi dramatic “Vreau sa mi se aprobe acest proiect de 50000 euro”. Sau poate sa fie putin mai subtil de genul “Vreau ca seful sa ma respecte mai mult decat o facut-o pana acum”. Dar cel mai adesea raspunsul poate fi urmatorul “Vreau sa incep un proces care duce la actiune”.
Totul este mai simplu cand trebuie sa-ti sustii o prezentare in fata unui public restrans, dar aceste reguli nu se aplica, de obicei, cand trimitem o prezentare despre ceva prin email. Daca totusi speri doar sa supravietuiesti peste calvarul sustinerii unei prezentari, sau doar sa amuzi si sa incanti publicul, atunci tu nu faci o prezentare, esti doar un simplu artist de ocazie sau pur si simplu consumi timpul oamenilor.
Schimbarea desigur iti deschide usile, iti creeaza posibilitati, si e plina de pericole si riscuri evidente. Mult mai usor ne este sa negam acest lucru decat sa-l imbratisam. De obicei fiecare element din cadrul prezentarii (incaperea, participantii, durata, tonul folosit) exista pentru un singur motiv, pentru a te face mult mai convigator ca vei realiza schimbarea pe care o cauti. Daca nu poti face acest lucru, atunci inlocuieste cu altceva cu care poti face schimbarea. Totusi trebuie sa tinem cont ca nu se poate schimba toata lumea in acelasi mod si in acelasi interval de timp. Acesta este un motiv in plus ca sa fii atent asupra reactiilor audientei si in acelasi timp sa fii cu intentia ta bine conturata in minte.
Daca nu reusesti sa faci schimbarea dorita, in urma prezentarii, atunci evident ai dat gres. Dar daca reusesti sa generezi o schimbare atunci ti-ai deschis posibilitatile si responsabilitatile pentru o decizie proasta sau un proiect care nu o sa functioneze. Nu este de mirare ca devine totul mai infricosator si mult mai usor de a face doar o prezentare proasta. Dar nu o vei face. Deoarece schimbarile conteaza intotdeauna.
Nenumarate cercetari si discutii au loc pentru a stabili daca semnalele non-verbale sunt innascute, insusite, transferate genetic sau…